„SZKOŁY DOLINY LOTNICZEJ DZIAŁAJĄ DLA KLIMATU”. WYNIKI KONKURSU ORGANIZOWANEGO PRZEZ GRUPĘ ECONNECTED I STOWARZYSZENIE EKOSKOP

   Miło nam poinformować, iż uczniowie naszej szkoły tworzący Szkolną Grupę Klimatyczną zostali laureatami w konkursie „Szkoły Doliny Lotniczej Działają dla Klimatu” i otrzymali nagrodę główną – stację METEO. Zgodnie z regulaminem spośród 4 laureatów  wybrana została szkoła, która otrzymała dodatkową nagrodę finansową 3 tys. zł Grand Prix Econnected. Tą nagrodę przyznano również Grupie Klimatycznej z naszej szkoły. Indywidualnie nagrodzona została uczennica obecnej klasy VII – Julia Stochla za projekt logo konkursu. Indywidulane gratulacje oraz upominki dla Julii zostały przekazane na ręce nauczycieli koordynujących pracę grupy przez dyrektora ds. komunikacji firmy Pratt & Whitney, Pana Andrzeja Czarneckiego. 

  Finał kampanii Econnected i Stowarzyszenia EKOSKOP oraz rozstrzygnięcie konkursu ekologicznego, w którym udział wzięło aż 12 szkół z całego podkarpacia odbył się 17 października 2024 r. w Podkarpackim Centrum Nauki Łukasiewicz w Jasionce. Kampania miała na celu budowanie świadomości, jakie zagrożenia niosą zmiany klimatu oraz wzbudzenie motywacji dla ochrony bioróżnorodności. W ramach kampanii szkoły powołały koordynatorów, którzy wspólnie z Grupami Klimatycznymi, składającymi się z uczniów, przeprowadzali akcje o charakterze ekologicznym.

      Szkolna Grupa Klimatyczna działająca w naszej szkole liczyła 11 uczniów. Byli to: Dobosz Zuzanna, Gancarz Bartosz, Kilian Marika, Leś Martyna, Łagowska Maja, Paśko Antonina, Paśko Hanna, Rejman Antoni, Stochla Julia, Szubert Nikodem, Walczak Lena. Organizując i planując swoje działania uczniowie wraz z koordynatorami Panią Małgorzatą Mikłoś i Panią Sylwią Drzał starali się zainteresować tematem jak największą grupę uczniów oraz mieszkańców Łąki  i gminy Trzebownisko. Podejmowane działania były bardzo różnorodne. Uczniowie  zasiali na powierzchni ponad 20 m² łąkę kwietną, ustawili 6 hotelików dla owadów, oznakowali łąkę umieszczając tabliczki informacyjne, ogrodzili łąkę wykorzystując kawałki drzewa brzozowego. W sąsiedztwie łąki ustawili 3 zbieracze na deszczówkę oraz kompostownik na odpady. Aby przekonać jak największą grupę osób do działań o charakterze proklimatycznym podejmowali działania edukacyjno-informacyjne. Przeprowadzili pogadankę dla rodziców na temat działań proklimatycznych podejmowanych w ramach konkursu we współpracy z grupą Econnected oraz pogadankę dla dzieci z przedszkola na temat korzyści wynikających z ustawiania w swoich ogrodach hotelików dla owadów i zakładania łąki kwietnej. Wykonali ekspozycję w kąciku ekologicznym  prezentując hotelik dla owadów i podstawowe informacje na jego temat. Na bieżąco, zgodnie z harmonogramem przygotowywali gazetki informacyjne, które eksponowane były w kąciku ekologicznym na dolnym korytarzu. Gazetki wielkoformatowe poświęcone były: Odnawialnym Źródłom Energii, segregacji śmieci, oszczędzaniu wody Międzynarodowemu Dniu Ziemi; Międzynarodowemu Dniu Pszczół; oszczędzaniu  papieru oraz roślinom z naszej łąki kwietnej. Uczniowie przygotowali wystawę, której celem było podniesienie świadomości ekologicznej uczniów i mieszkańców Łąki pod tytułem „Życie śmieci – jak długo rozkładają się odpady”. Przeprowadzili również sondaż wśród uczniów, nauczycieli i rodziców „W jaki sposób dbasz o klimat?”
Link do sondażu:

https://drive.google.com/drive/folders/1lMUHb9DhU2KKdv2BMouy_ntehpXATDhe

   Zaprojektowali logo na cele konkursu oraz utworzyli blog, na którym zamieszczane były szczegółowe informacje o podejmowanych inicjatywach. W poszczególnych miesiącach. 
Link do bloga: https://lakadlaklimatu.blogspot.com/

      Kolejnym działaniem jakie podjęli uczniowie z grupy klimatycznej były akcje ekologiczne. Przeprowadzili szkolną akcję z okazji Międzynarodowego Dnia Pszczół „Dbajmy o pszczoły”,  szkolną akcję „Podlewamy kwiaty deszczówką”. Byli również organizatorami marszu ekologicznego „Łąka działa dla klimatu”. Przeprowadzili zajęcia w terenie „Dlaczego warto dbać o klimat? Brali czynny  udział w roli wystawcy na pikniku organizowanym przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Stobiernej „Jak ryba w wodzie czyli przez zabawę do wiedzy”.

W ramach promocji ekologicznego stylu życia wykonali termofory z pestek wiśni. Na lekcjach techniki, pod opieką Pani Justyny Wajdy, tworząc termofory wykorzystali sprzęt – maszynę do szycia zakupiona w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Zaprezentowali ekologiczny papier, który przygotowali domowym sposobem z wykorzystanego papieru. Przygotowali również ekologiczny nawóz do roślin z pokrzywy, który może być zastosowany w domowych uprawach roślin. Przygotowali gry o tematyce proekologicznej (1 z 10, memory, kahoot), które prezentowane były na lekcjach w klasach IV – VIII i na szkolnym ognisku w strefie rozrywki. Nagrali film „Jak chronić przyrodę”. Uczniowie brali udział w warsztatach organizowanych przez Stowarzyszenie EKOSKOP oraz sami byli organizatorami warsztatów dla swoich młodszych kolegów i koleżanek.

W czasie podejmowanych działań prowadzili dzienniczek obserwacji naukowych oraz przeprowadzali doświadczenia. Badane było ph gleby i częstotliwość podlewania  łąki.
           

Gratulujemy sukcesu naszym uczniom tworzącym Szkolną Grupę Klimatyczną i wszystkich zachęcamy do podejmowania działań proklimatycznych na co dzień.

Fotorelacja


Małgorzata Mikłoś
Sylwia Drzał

Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.