W ciągu całego roku szkolnego 2023/2024 w bibliotece szkolnej został przeprowadzony szereg zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem zakupionych, dzięki dotacji z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. książek. Były to zajęcia mające na celu promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa u dzieci i młodzieży, a także zachęcające do częstszego korzystania z biblioteki szkolnej. Każda klasa szkoły podstawowej realizowała swój odrębny projekt:
- klasa 1 a oraz 1 b – „Książki moich rodziców” – najmłodsze klasy szkoły podstawowej wykonywały plakaty promujące serię książek o bohaterach szczególnie znanych ich rodzicom, a także dziadkom – Bolka i Lolka oraz Reksia.
- klasa 2 i 3 – „Wkręceni w czytanie”– w celu szlifowania umiejętności czytania, klasy zostały zachęcone do założenie zeszytów czytelniczych, w których w skrócie opisywali oraz ilustrowali przeczytane pozycje książkowe.
- klasa 4 – „Mikołajek w komiksie” – uczniowie podzieleni na grupy wykonywali kartkę z komiksu przedstawiającą wybraną przez nich scenę z lektury autorstwa René Goscinnego. Następnie każda grupa prezentowała efekty swojej pracy na forum klasy.
- klasa 5 i 6 – „Tropiciele przygód” – uczniowie tych klas wykonywali lapbooki promujące serię książek o sławnych detektywach. Klasa piąta reklamowała serię „Sherlock Holmes” autorstwa Arthura Conana Doyle’a. Natomiast klasa 6 polecała serię „Enola Holmes” napisaną przez Nancy Springer, która to doczekała się ekranizacji i bije rekordy oglądalności na popularnym serwisie streamingowym.
- klasa 7 i 8 – najstarsze klasy w naszej szkole udały się w „Podróż w świat fantazji”. Projekt polegał na zrobieniu lapbooków. Tym razem uczniowie promowali wybrane pozycje z cyklu książek science fiction, autorstwa Rafała Kosika „Felix, Net i Nika”.
Dodatkowo został zorganizowany całoroczny konkurs czytelniczy „Czytelnik Roku”, którego laureatami zostali:
- w kategorii klas 1-3 – Blanka Ataman
- w kategorii klas 4-8 – Antonina Paśko
W dniu 20.03.2024 r. na spotkaniach z rodzicami została również zaprezentowana krótka informacja na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
Mamy nadzieję, że podjęte przez nas wyżej wymienione działania promujące czytelnictwo przyczynią się do jeszcze częstszego odwiedzania szkolnej biblioteki w obecnym roku szkolnym 2024/2025, a także zachęcą wszystkich uczniów do regularnego sięgania po książkę, nie tylko tą która jest wymaganą lekturą szkolną.
Sylwia Drzał
Małgorzata Mikłoś